پودرهای چاقی عامل اصلی بروز بسیاری از بیماری ها است


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 29 دی 1397
بازدید : 131
نویسنده : admin

عوارض پودرهای چاقی

مصرف قرص ها و پودرهای چاق کننده در میان زنان و مردان افزایش چشمگیری پیدا کرده و محل عرضه این مواد نیز رو به فزونی است و در این میان عده ای سودجو بدون توجه به عوارض این مکمل های زیان آور، آنها را در میان مردم توزیع می کنند.
به طور معمول عطاری ها و گاهی آرایشگاه های زنانه و باشگاه های ورزشی جز مکان هایی هستند که به صورت آشکار این مکمل ها در آنها به وفور یافت می شود.
نظر بیشتر کارشناسان تغذیه و سلامت بر این است افراد تا جاییکه امکان دارد از روش های سالم و طبیعی برای بر طرف کردن مشکلات تغذیه ای چه کاهش و چه افزایش وزن و چه دریافت ویتامین و املاح استفاده کنند مگر در شرایطی که پزشک متخصص و یا کارشناس تغذیه به مصرف دارو و یا مکملی خاص آنها را توصیه کند.
بسیاری از این پودرها حاوی پروتئین های خیلی بالایی هستند و دریافت پروتئین اضافی به وسیله رژیم‌های غذایی غلط یا مکمل‌های غذایی می ‌تواند ارگان‌های بدن از جمله کلیه و کبد را دچار اختلال کند و بر عملکرد قلب و عروق و همچنین سیستم عصبی بدن نیز تاثیرگذار باشد.
برخی دیگر از آنها دارای هورمون با عوارض جانبی جبران ناپذیر هستند و برخی دیگر حاوی کورتون ها هستند که عوارض آنها بر کسی پوشیده نیست، با این حال پودرها به فراوانی در همه جا یافت می شوند از داروخانه گرفته تا باشگاه ورزشی، فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی و .....
از آنجا که این پودرها عوارض جبران ناپذیری بر سیستم بدن می گذارند اما برخی افراد با وجود آگاهی از این موضوع، باز هم از این پودرها برای کاهش یا افزایش وزن استفاده می کنند.
تبلیغات ماهواره ای و شبکه های مجازی نیز با ادعای اینکه محصولات شان بدون عوارض جانبی است مردم را به مصرف این پودرها و قرص ها تشویق می کنند در حالیکه مصرف بدون تجویز پزشک انواع قرص ها و پودرهای چاقی سلامت افراد را به خطر می اندازد و عوارض شدید ماندگاری روی سیستم بدن به جا می گذارند.
یک دکتر دارو ساز در این باره گفت: مصرف این پودرها شاید ریشه فرهنگی داشته باشد که هر فردی که لاغر است باید از هر راهی برای چاق شدن بدون در نظر گرفتن تبعات آن استفاده کند.
دکتر علی تقوی با اشاره به علاقه عده ای به چاق شدن اظهار کرد: استان ما از جمله استان هایی است که به چاقی اهمیت می دهند و طبق فرهنگ دیرین در بین برخی مردم، افراد فربه یا به قولی سرخ و سفید افراد سالم تری هستند در صورتی که این سخنان از نظر علمی مردود است چرا که عقل سالم در بدن سالم است نه در بدن چاق.
این مسئول فنی داروخانه افزود: افراد برای چاق شدن باید طبق رژیم غذایی خاصی زیر نظر پزشک و کارشناس تغذیه این دوره را طی کنند و در صورت صلاحدید پزشک از مکمل های غذایی دارای مجوز استفاده کنند.
وی با اشاره به وجود و عرضه پودرها در اماکن عبر مجاز توصیه کرد این افراد در صورت تجویز پزشک به مصرف این مکمل ها، تا حد امکان سعی شود این اقلام را از داروخانه ها و مراکز مجاز تهیه کنند چرا که سلامت این مواد در داروخانه تایید شده است.
دکتر تقوی یادآور شد: بعضی افراد سودجو بدون در نظر گرفتن سلامتی و فقط برای کسب سود بیشتر به صورت دست ساز و غیر بهداشتی به ساخت این پودرها مبادرت می ورزند و جان انسان های بی شماری را به خطر می اندازند.
وی افزود: همیشه جهت استفاده از ترکیبات چاقی یا لاغری با افرادی که تخصص دارند مشورت و سعی شود در موارد غیرمجاز نظیر باشگاه ها و عطاری ها خریداری نشود زیرا در صورت به جود آمدن مشکل مسئولیت آن بر عهده شخص مصرف کننده است و کسی مسئولیت آن را نمی پذیرد.
کارشناس مسئول مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور (دارو، مکمل، آرایشی بهداشتی، غذایی و دارویی) معاونت غذا و دارو در این رابطه گفت: با توجه به تبلیغات اغوا کننده که از طریق منابع غیر رسمی و شبکه های اجتماعی و ماهواره ها انجام می شود گرایش مردم به مصرف این محصولات افزایش پیدا کرده است.
نصراله شمسی در این رابطه می گوید: این مکمل ها فاقد مواد موثر دارویی و درمانی هستند و بیشتر حاوی مواد کورتون و آمفتامین ها هستند که باعث تجمع آب و املاح در بدن می شوند و عوارض جبران ناپذیر کبدی و کلیوی به همراه دارند.
وی افزود: چاقی و افزایش وزن مناسب با توجه به سن و جنس فرد با مصرف صحیح مواد غذایی و ورزش کردن ایجاد می شود و ماندگار است و مصرف این داروها جز آسیب رساندن به سیستم دفاعی بدن سودی ندارند.
شمسی ادامه داد: دلیل مصرف این داروها شاید با فرهنگ شهرها و کشورها در ارتباط باشد زیرا که در شهرهای پیشرفته تر لاغری را نشانه زیبایی و چاقی را مظهر تنبلی و بیماری می دانند و گاهی نیز در برخی شهرها فربهی عامل سلامتی است و این موضوع ریشه در فرهنگ و باور بعضی افراد دارد.
وی یادآور شد: از نظر پزشکان وزن مناسب نسبت به قد و وزن و سن و جنس میزان سلامتی را در هر فرد مشخص می کند چرا که لاغری و چاقی مفرط هر دو به یک اندازه می تواند مشکل ساز باشد چاقی منشا بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و آرتروز مفاصل می شود.
این کارشناس ادامه داد: افرادی که مایل هستند افزایش وزن سالم داشته باشند باید تحت نظر پزشک و کارشناسان تغذیه این پروسه را طی کنند و از مصرف خودسرانه این داروها پرهیز کنند چرا که باعث تجمع چربی و توده غیر فعال در بدن می شود.
شمسی تاکید کرد: در صورت تجویز پزشک متخصص این داروها و مکمل ها باید از داروخانه ها تهیه شوند و باید دارای تاییدیه وزارت بهداشت باشند و داروهای که از اماکن دیگر و غیر از داروخانه خریداری می شوند فاقد مجوز از وزارت بهداشت و درمان هستند و مواد تشکیل دهنده آنها را مواد تقلبی مانند آرد و مقداری شیر خشک و کورتون و آمفتامین ها هستد.
وی با اشاره به نداشتن اطلاعات کافی در مصرف این داروها افزود: افراد قبل از مصرف این مکمل ها باید اطلاعات کافی این داروها را از داروخانه یا از پزشک متخصص دریافت کنند و با عوارض استفاده از آنها آشنا شوند و بدانند بعضی از این داروها حاوی مواد روانگردان نیز هستند.
این کارشناس گفت: در هنگام خرید این داروها اگر مورد مصرف ایرانی باشد باید دارای پروانه ساخت دارو و اگر خارجی باشد حتما باید برچسب کنترل اصالت دال بر دارا بودن مجوز ورود و ترخیص از وزارت بهداشت و درمان را داشته باشد که بدلیل بالا بودن تقاضا روز بروز فروش این داروها بدون توجه به موردهای ذکر شده افزایش پیدا کرده است.
شمسی تاکید کرد: معاونت غذا و دارو در راستای کنترل و پیشگیری و آموزش در زمینه کنترل محصولات سلامت محور در قالب گشت های مشترک تلفیقی در معیت کارشناس ادارات مبارزه با قاچاق کالا از جمله تعزیرات حکومتی سازمان صنعت معدن و تجارت، اداره اماکن و نیروی انتظامی به طور منظم و ماهانه از تمام مراکز بازدید به عمل می آورد.
وی با ابراز نگرانی از افزایش این مصرف این داروها اظهار کرد: تمام تلاش معاونت غذا و دارو در راستای کنترل سلامت و خرید و فروش این مواد و همچنین کنترل تاییدیه بهداشت و مجوز است و امیدواریم بتوانیم با اطلاع رسانی مناسب و علمی در این رابطه مانع مصرف این داروهای زیان آور در افراد شویم.
مصرف این داروها در بین جوانان و نوجوانان به خصوص افرادی که در باشگاه های بدن سازی فعالیت می کنند و به توصیه مربیان یا دوستان نا آگاه به سمت مصرف این مواد می روند دیده می شود.
مصرف این مواد که بیشتر آنها از مواد نامرغوب و غیر بهداشتی و به صورت دست ساز تهیه می شوند آسیب های جبران ناپذیری را به جسم و روح مصرف کنندگان وارد می کند.

منبع:www.irna.ir




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان reza-fablog و آدرس rezafathabadi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com